Ik help u bij:
Het echt begrijpelijk maken van uw boodschap in de media. Dat is echt een heel ander verhaal dan u vertelt op congressen of aan collega’s. In de media moet het kort, inspirerend en voor iedereen begrijpelijk zijn. Ik kan met tips en praktijkoefeningen (krant/radio/tv) ervoor zorgen dat u een betere spreker wordt in de media. Ook kan ik u helpen om meer kans te maken om in de media te komen o.a. door een sterk media-profiel als onderdeel van uw personal branding.
Waarom ik dit werk doe:
Ik heb 15 jaar als journalist bij kranten en tv gewerkt (onder meer NCRV Netwerk, Barend & Van Dorp en Pauw & Witteman). In die tijd heb ik honderden mensen geïnterviewd, interviews voorbereid en geanalyseerd. Die kennis gebruik ik nu bij het voorbereiden van mensen op interviews. Ik vind dat mensen vaak nog onvoldoende voorbereid hun gesprek aangaan en veel minder begrijpelijk zijn dan ze denken. Goede sprekers zijn gewilde sprekers: journalisten kunnen goede interviews met ze kunnen houden en nieuwsconsumenten luisteren graag naar ze omdat ze begrijpelijk zijn. Ik kan ervoor zorgen dat u een betere mediaspreker wordt en uw personal branding enorm versterkt wordt.
Voor wie werk ik nog meer:
Ik werk onder meer als trainer/adviseur voor landelijke politieke partijen, grote organisaties en bedrijven, sportbonden, consultancybureaus en mediabedrijven maar ook voor veel kleine bedrijven en ondernemers. Daarnaast geef ik masterclasses aan ondernemers hoe ze met meer succes de media kunnen bereiken om hun personal branding strategie compleet te maken.
Drie mediatraining tips om mee te starten:
- Bereidt u altijd goed voor op ieder interview. Schrijf eerst de vragen op die u kunt verwachten en formuleer daarna antwoorden die u wilt gaan geven.
- Spreek niet mooi maar helder. Uw verhaal moet voor iedereen begrijpelijk zijn. Dus geen jargon en ingewikkelde lange zinnen. Uw buurvrouw of buurman moet uw verhaal kunnen begrijpen. Hou u bij de hoofdzaken, vergeet de details.
- Als u vaker in de media wilt verschijnen, denk dan als een journalist. Stuur niet iedereen hetzelfde persbericht of dezelfde mail, maar maak ze zoveel mogelijk op maat. Denk aan de doelgroep van de journalist. Vraag u af: waarom zou de journalist geïnteresseerd zijn in mijn verhaal?
Aandacht krijgen in de media kan uw bedrijf of uw eigen personal branding een enorme boost geven. In mijn 15-jarige journalistieke carrière heb ik gemerkt dat er goede sprekers in de media zijn maar ook nog veel slechte. Met praktijkgerichte adviezen kan iedereen een betere spreker worden. Met behulp van handige tips maar vooral door middel van veel praktijkoefeningen – inclusief presentatietraining – kan ik u helpen uw mediaoptreden te verbeteren. Neem gerust eens contact op voor een vrijblijvend gesprek.
Meer informatie via:
Jurgen Latijnhouwers, mediatrainer / presentatietrainer
deelnemer onlineYou personal branding
info@onlineyou.nl