Personal branding

Personal branding is voor het eerst als term genoemd in ‘The brand called You’, het bekende artikel van Tom Peters in het magazine Fast Company. Vandaag de dag heeft zijn statement nog niets van zijn kracht verloren. Het verschijnsel van ‘de mens als merk’ is van alle tijden en iedereen heeft ermee te maken. Op deze website leest u hoe ook u een krachtig personal brand kunt worden en hoe onlineYou personal branding u daarmee kan helpen – op een volstrekt unieke manier.

Personal branding heeft als primair doel het verwerven of versterken van uw positie op basis van uw onderscheidende waarde. Het resultaat: u komt vaker in beeld bij nieuwe opdrachten én u wordt bijna als vanzelf betrokken bij activiteiten die uw persoonlijke ontwikkeling stimuleren. En als u het goed doet dan weten ook de media u te vinden.

Kortom, het ontwikkelen van uw persoonlijke merk verhoogt zowel uw financiële als uw persoonlijke waarde (personal brand equity). Of u nu ondernemer, directeur/CEO of MT-lid bent, personal branding maakt letterlijk het verschil.

Personal branding: toon de wereld de optimale versie van u zelf

Personal branding is van alle tijden. Herinnert u zich wanneer u voor het eerst hoorde over beroemdheden als Steve Jobs, Beyoncé, David Bowie, Mick Jagger of auteurs als Tommy Wieringa of Saskia Noort? Hoe meer u over ze te weten kwam, hoe duidelijker het beeld werd dat u van hen had. Waarschijnlijk ging u er ook bijna automatisch van uit dat zijn/haar nieuwste product de moeite waard zou zijn. Want de reputatie van een maker is gerelateerd aan diens prestaties zoals die bij de doelgroep bekend zijn, mede dankzij zijn of haar persoonlijke marketingstrategie. De marketingprincipes achter bekende namen gelden ook voor u. In feite bent u allang bezig met uw persoonlijke profilering op internet; typ uw naam maar in een zoekmachine. Dat is uw persoonlijke ‘merk Ik’. Wellicht vindt u daartussen resultaten die niet helemaal overeenkomen met wie u wilt zijn, waar u staat en naar toe wilt. Een consistente en onderscheidende personal branding strategie is een essentieel tool om rendement uit uw profilering te halen.

Personal branding versterkt het onderscheid met anderen door een authentieke positionering van uw persoonlijke merk

7 personal branding tips

Begin vandaag met het bouwen aan uw persoonlijke merk en een succesvolle positionering met deze zeven branding tips:

  1. Benoem vijf specifieke eigenschappen die u persoonlijk onderscheiden van uw vakgenoten. Vermijd algemene termen zoals professioneel en pro-actief maar kies woorden die echt iets zeggen.
  2. Ontwikkel een authentiek personal branding verhaal dat gemakkelijk onthouden en doorverteld kan worden. Vul dit simpele sjabloontekstje maar eens in: “Ik (werkwoord, beschrijving dienst) voor (doelgroep) op (beschrijving van uw unieke manier) omdat ik (omschrijving doel, missie, mijlpaal).
  3. Laad dit persoonlijke verhaal met uw eigen passie. Vertel het waar en wanneer u maar kunt en kijk of uw enthousiasme op de ander overslaat. Vraag uw gesprekpartner of die na uw verhaal in één zin kan samenvatten wat u doet en hoe u dat doet.
  4. Zorg dat dit personal branding verhaal gemakkelijk vindbaar is op het web in combinatie met uw naam en uw bedrijfsnaam. Verhoog uw online zichtbaarheid door uitstekende content te plaatsen die de vragen bij uw doelgroep beantwoordt en daarmee uw expertise benadrukt.
  5. Communiceer expliciet uw ambities en uw keuze van stappen om die te realiseren. Maak uw talenten en energie zichtbaar, ook als u een introvert type bent. Er is altijd een manier te vinden die authentiek is, past bij uw persoonlijkheid en waarbij u zich prettig voelt. De kunst is om niet te overdrijven, maar de focus te leggen op de waarde die u biedt. Als anderen weten waar u naar toe wilt kunnen zij denken met u meedenken.
  6. Vraag aan personen die u al lang kennen, maar zeker ook aan prille contacten, hoe ze u als professional zouden omschrijven als iemand uit hun netwerk daarnaar zou informeren. Dit zegt veel over de huidige status van uw persoonlijke merk.
  7. Loop alle verschijningsvormen van uw ‘merk Ik’ eens na. Bijvoorbeeld wat u op LinkedIn en Facebook vertelt over uzelf en op andere social media profielen, uw visitekaartje, uw presentaties, uw website, blogteksten… zelfs uw e-mail handtekening. Zit er een duidelijke lijn in uw persoonlijke merk? Ziet het er net zo professioneel uit als de mensen en ondernemingen die u bewondert? Consistentie is een van de criteria voor professionaliteit – en zeker ook voor het vertrouwen dat uw klanten in u hebben.

Bent u een ambitieuze ondernemer of manager en wilt u meer weten over de mogelijkheden die een eigen personal branding strategie biedt en wat uw investering daarin is? Maak een vrijblijvende afspraak met onlineYou personal branding.

Deelnemersprofiel

De tekstschrijver

Ik verwoord wat u wilt vertellen. Uw persoonlijke toegevoegde waarde is daarbij de belangrijkste boodschap. lees meer...